Παρουσίαση Προγράμματος
Σκοπός του Προγράμματος
Σκοπός του προγράμματος είναι η παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης σε συμμετέχουσες/συμμετέχοντες και η ανάδειξη γνώσεων που σχετίζονται διαχρονικά με τον πολιτισμό που επάγεται από φυτά ή είναι αλληλένδετος με φυτά που στήριξαν τη ζωή των ανθρώπων και:
α) αναπτύσσονται σε αρχαιολογικούς χώρους,
β) αναφέρονται σε κείμενα αντικατοπτρίζοντας εμπειρίες και παραδόσεις,
γ) ανακαλύπτονται συμβολικά σε έργα τέχνης και εκθέματα μουσείων,
δ) αποκαλύπτονται μέσω της άυλης πολιτισμικής κληρονομιάς, όπως διασώθηκε σε διηγήσεις ανθρώπων και
ε) χρησιμοποιούνται για τις ιδιότητές τους από τη σύγχρονη τεχνολογία.
Ειδικά, τα φυτά αρχαιολογικών περιοχών αποτελούν πολυδιάστατα στοιχεία, συνδεδεμένα με την ιστορική μνήμη και τον πολιτισμό, και έχει μεγάλη αξία η διαχρονική διερεύνηση των αυτοφυών και ξενικών φυτών.
Ειδικότερα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα εξοικειωθούν με την συμβολική και χρηστική αναφορά των φυτών σε κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματολογίας, σε φημισμένες και μη-προσιτές για το ευρύ κοινό εκδόσεις, και με τον πολιτισμό που ενυπάρχει στη φυτική βιοποικιλότητα. Θα κατανοήσουν φαινόμενα όπως η εποχικότητα στη φύση, η εξημέρωση, η βιομιμητική και η μεταφορά των ακίνητων φυτών παράλληλα με τα βήματα των ανθρώπων, διαχρονικά. Θα διαχειρίζονται σε εισαγωγικό ή/και πιο προωθημένο επίπεδο εργαλεία όπως η αποκάλυψη της ιστορικής διάστασης και αξίας της φυτικής ζωής, και η αναζήτηση των πηγών, συμβάλλοντας στον ορθό επιστημονικό λόγο.
Το πρόγραμμα επιδιώκει την κριτική προσέγγιση ζητημάτων όπως είναι η πρόσληψη πολιτισμικών γνώσεων περί της ζωής των φυτών από τους ανθρώπους που αποτελεί διαχρονική πηγή έμπνευσης για έρευνα όπως προκύπτει από δημοσιεύσεις και βιβλία στη βιβλιογραφία. Η αποκάλυψη και εφαρμογή μεθοδολογιών που αφορούν σε μια σειρά από μοτίβα, σχέδια, κήπους, απεικονίσεις, γλυπτά, κείμενα και ερμηνευτικές εκδοχές, ανάγεται σε σύγχρονο πολιτισμικό πλαίσιο όπως το γνωσιακό και το εκπαιδευτικό περιβάλλον, και οι μεταβολές στο φυσικό περιβάλλον, όπου η σχέση των φυτών με τον τρόπο ζωής των ανθρώπων προσεγγίζεται μέσα από ειδικότερα επιστημονικά, γνωστικά, φιλοσοφικά και συμβολικά περιγράμματα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα Προγράμματος
Γνώσεις
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:
Δεξιότητες (Ψυχοκινητικές)
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:
Ικανότητες (Κοινωνικές/Συναισθηματικές)
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:
Διδακτικές Ενότητες Προγράμματος
Υποενότητες
1.1. Φυτά στο έργο του Θεοφράστου
1.2. Φυτά σε Κώδικες του Διοσκουρίδη
Υποενότητες
2.1 Η μνημειώδης δεκάτομη έκδοση Flora Graeca Sibthorpiana (Λονδίνο, 1806-1840)
2.2 Άυλη φυτική βιοποικιλότητα στο φημισμένο, αλληγορικό βιβλίο "Hypnerotomachia Poliphili" (Βενετία, 1499)
2.3 Η πολιτισμική βοτανική στο έργο του Θερβάντες και του Σαίξπηρ
2.4 Αισθητική, δομή και φαινότυπος
Υποενότητες
3.1 Ο κήπος των αρετών
3.2 Το νερό στη ζωή των φυτών
3.3 Το φως στη ζωή των φυτών
Υποενότητες
4.1 Χλωρίδα και βλάστηση αρχαιολογικών χώρων
4.2 Φυτά στην αυλή της "Ανακασιάς"
4.3 Η άγρια γαρυφαλλιά της Σερίφου
4.4 Ο ιερός λωτός
4.5 Ο λευκός και ο κίτρινος ιξός
Υποενότητες
5.1 Plant blindness (φυτική τυφλότητα ή τυφλότητα απέναντι στα φυτά)
5.2 Ο ρόλος των βοτανικών κήπων